Saturday, February 4, 2023

Beshalach (5783)

 I'm having a cold... 


פרשת בשלח:


בפרשתנו יוצאים בני ישראל ממצרים ומתחילים לצעוד במדבר. כששומע פרעה כי ברחו ממנו עבדיו, נוקף אותו לבו והוא מתחרט ששילח אותם לחופשי. בחיל כבד הוא רודף אחריהם ומבקש למנוע מהם את היציאה לחופשי. העם חווה חרדה גדולה, אך ה' מרגיע אותם: "התייצבו וראו את ישועת ה', אשר יעשה לכם היום, כי אשר ראיתם את מצרים היום - לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם. ה' יילחם לכם ואתם תחרישון". את ההמשך אנו יודעים - בני ישראל עוברים בתוך הים ביבשה, והמצרים טובעים, "לא נשאר בהם עד אחד". 


אומר הר"ן (הרב ניסים) דבר מרתק: "מדרכי ה' יתברך הוא להביא עצות מרחוק... ה' יתברך כיוון ורצה לדון כל המצריים בדבר אשר זדו על ישראל... ורצה להביאם בעניין שהם בעצמם, בבחירתם, ייכנסו במים וימותו שמה". 


פוקח את עינינו הר"ן לדבר מופלא ומצביע על הקשר בין פשעי מצרים בתחילת דרכם לבין הגורל שפקד אותם בסופה: המצרים דנו את הזכרים מבין ילדי ישראל למיתה במים (ביאור), וה' גלגל את המאורעות כך שלבסוף הזכרים מבין ילדיהם עצמם (פרעה וחייליו) ימותו במים (בים סוף). 


החיים הם גלגל. מה שאדם עושה, בסופו של דבר חוזר אליו, לאחר פיתולים רבים ואף שנים רבות, כך שאין אנו רואים תמיד את הקשר בין תחילת המעשה לסופו, אך תמיד: "סוף מעשה - במחשבה תחילה". זה נעשה בדרכיו המופלאות של ה', בצורה שלרוב נעלמת מן העין. אנו רואים ושומעים על תהליכים שקורים כיום בעולם, שינויים שקורים לנגד עינינו. השינויים קורים בקצב אטי, ואנו לא חושבים על היד המכוונת אותם ועל הכיוון שאליו הדברים הולכים, אבל גם בעידן המודרני, "ה' מביא עצות מרחוק"... 


שנשכיל לכלכל את צעדינו ובחירותינו בתבונה ובחכמה, כך שגם כשהגלגל יסתובב, נזכה להיות בצד הנכון שלו.


No comments:

Post a Comment