Friday, February 10, 2023

Yitro (5783)

 Still having a cold... So happy shabbat is near!


פרשת יתרו:


השבת נשמע בבית הכנסת את קריאת עשרת הדברות, המופיעות בפרשת השבוע, פרשת יתרו. בפרשה זו ניתנת התורה, מסמך ששינה את חיי האנושות כולה, יהודים ולא-יהודים כאחד. חז"ל מתייחסים לעשרת הדברות כעשר קטגוריות כלליות של מצוות. את יתר 603 המצוות הם רואים כהיפרטות של אותן עשר קטגוריות. 

מצוות התורה וחוקיה הפכו להיות הבסיס למערכת המשפטית של רבות מאומות העולם, כולל המפותחות ביותר מביניהן, ועשרת הדיברות שלנו אף הוצבו בכניסה לבניין בית-המשפט העליון של ארה"ב. עד קבלת התורה היו כל עמי העולם עובדי-אלילים. עם פיזורם של היהודים בין אומות העולם, אותן אומות שאליהם הגיעו ריכוזים משמעותיים של יהודים זנחו את עבודת האלילים ואימצו אמונה מונותאיסטית (נצרות או איסלם). מפליא לראות שהיום, באותן אומות שאליהן לא הגיעו בזמנו ריכוזים גדולים של יהודים, קיימים מנהגים פגאניים עד היום (תייר שיבקר במקומות כמו הונג-קונג או סינגפור, לדוגמה, יופתע לראות אנשים מתקדמים, אינטליגנטיים ומתוחכמים, משתחווים לפסילים ומנשקים צלמיות עץ קטנות, שהם מאמינים כי הן אלוהויות).

בתורה ניתנה לנו מצוות השבת, מצווה דתית וחברתית מן המעלה הראשונה שהיוותה מהפכה של ממש. יום אחד בשבוע, המוקדש למנוחה – לכל שכבות האוכלוסיה, ואף לבעלי החיים המשמשים לעבודה במשק. רעיון זה התפשט גם אל האמונות המונותיאיסטיות שצמחו בהשפעת היהדות, והללו הביאו את הבשורה לכל קצווי תבל, ואף לאזורים הנידחים ביותר על פני כדור הארץ. הודות לשבת שלנו, כיום מונהג יום מנוחה שבועי בכל העולם. אפשר לומר, שבכך שאנו חיים ומשמרים את התורה וחוקיה, אנו ממלאים את שליחותנו ומהווים, הלכה למעשה, אור לגויים. 


שבת שלום 💐






No comments:

Post a Comment