Friday, March 17, 2023

VaYakhel Pkudei (5783)

 

*פרשת ויקהל-פקודי*:

 

פרשות-סמוכות אלה מסיימות את ספר שמות, וממשיכות לעסוק במלאכת המשכן. ה' ממנה את בצלאל בן-חור משבט יהודה (שבט המלוכה) ואת אהליאב בן אחיסמך משבט דן (בן בלהה, שפחת רחל) לנצח על מלאכת המשכן, ובכך מרמז שלכל שכבות העם יש חלק משמעותי בבניית המשכן.

כמו בפרשה הקודמת, כי תשא, כך גם בפרשת השבוע, מוזכר הציווי לשמור את השבת באמצע הפירוט על מלאכת המשכן. אברהם יהושע השל אומר שהשבת היא *מקדש בזמן*, בעוד שהמשכן הוא *מקדש במרחב*. קדושת הזמן עולה על קדושת המרחב. חז"ל אומרים שאזכור זה של השבת באמצע פרטי מלאכת המשכן נועד להבהיר שעם כל חשיבותה של בניית המשכן, אסור לעסוק בה בשבת. מכאן אנו למדים ש-39 המלאכות הכרוכות בבניית המשכן (תופר, בורר, זורע, קוצר וכו') הן המלאכות האסורות בשבת והן המגדירות את גדרי האסור והמותר בשבת. מעניין שגם ברמת הרמז, המילה "מלאכה" מופיעה 39 פעמים בתורה, כמו לרמז על כך שאיסורי שבת כוללים את ל"ט מלאכות המשכן.

"עבודה" אינה אסורה בשבת, אך "מלאכה" כן. עבודה (מלשון ע.ב.ד) כמו הזזת שולחנות, הרמת משאות וכו', אמנם אינה ברוח השבת, אבל מותרת. מלאכה (מלשון מ.ל.ך) כרוכה בפעולה יצירתית, בלקיחת חפץ או עצם וביצוע שינוי יצירתי עליו (כמו בתפירה, זריעה, בישול, הבערת אש וכדו'). הפעם הראשונה שהמילה "מלאכה" מופיעה בתורה היא בתחילת ספר בראשית, בסיפור הבריאה: ה' ביצע מלאכתו במשך שישה ימים ושבת ביום השביעי. בניית המשכן משולה לבריאת העולם, וכשם שכל הפרטים בבריאה מתואמים בצורה מתוחכמת להפליא, כך גם במשכן יש חשיבות לכל פרט ופרט ולדיוק שבדברים, ועל כן הפירוט והמקום הרב שמקדישה התורה לעניין זה. הרב פרופ' יונתן זקס אומר שהמשכן מהווה תזכורת מוחשית לשכינתו של ה' במחנה ישראל, וזה לכשלעצמו מהווה מטאפורה לנוכחותו של ה' ביקום כולו. שנזכה לחוות את העולם כך תמיד. חזק חזק ונתחזק!

 

שבת שלום 🌷

 


Friday, March 10, 2023

Ki Tissa (5783)


*פרשת כי תשא:*

 

פרשת השבוע מגיעה בימים טרופים של שסע וקרע בעמנו מבפנים, והתקפות טרור עלינו מבחוץ, ומזכירה לנו עד כמה חשובה האחדות בעם, לפני הכל. הפרשה מציגה את ההוראות שנותן ה' למשה לעשיית כלי המשכן, ובכלל זה מזבח הקטורת. ניתנות הוראות מדוייקות כיצד להכין את הקטורת ומפורטים הסימנים האמורים להיכלל בתוכה. מבין כל הסימנים הללו, ישנו סימן אחד, החלבנה, שעליו אומר התלמוד *"החלבנה, ריחה רע"*. על כך אומר רש"י: "וחלבנה – בושם שריחו רע... ומנאה (ומנה אותה) הכתוב בין סממני הקטורת, ללמדנו שלא יקל בעינינו לצרף עימנו באגודת תעניותינו ותפילותינו את פושעי ישראל, שיהיו נמנין עמנו". שורש המילה קטורת הוא קט"ר. שורש זה חולק שתיים מתוך שלוש אותיות עם השורש קש"ר. אמר האבן-עזרא שכל זוג שורשים שחולקים ביניהם שתי אותיות זהות, יש ביניהם קשר סמנטי, קשר של משמעות. הקטורת, מטרתה קישור עולם החומר עם עולם הרוח, וקישור עם-ישראל עם הקב"ה. כלומר, כשם שהקטורת לא תהיה שלמה וכשרה ללא החלבנה, כך עבודת ישראל את ה' וקשרם אליו לא יהיו שלמים ללא כל חלקי העם, כולל הנידחים והרחוקים ביותר.

רעיון דומה מובע בפרשה זו גם באמצעות מחצית השקל: "כֹּל הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה, וָמָעְלָה - יִתֵּן תְּרוּמַת ה'. הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט מִמַּחֲצִית הַשָּׁקֶל - לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת ה', לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם." המלבי"ם אומר על עניין זה: "כי כל עוד שהעם מתאחדים והם כלם כאיש אחד, זכות הרבים גדול מאד, אבל כשמונים אותם - שאז מפרידים כל איש בפני עצמו ויחופשו מעשיהם, ואז ישלוט בהם נגף, ולתקן זה, ציווה שכל אחד ייתן מחצית השקל, שזה מורה על אגודתם, שכל יחיד והוא רק מחצית ולא דבר שלם, וצריך שיצטרף אחר עמו, עד יעשה כדבר שלם...". כלומר: אף אחד מאתנו, כיחידים, אינו מושלם. לכולנו יש חסרונות. אך אם אנו מאוגדים, אנו משלימים ומפצים אלה על חסרונותיהם של אלה, ושום נגף או דבר רע לא יכול לשלוט בנו. 

מי ייתן...

 

שבת שלום 🌷

 


Friday, March 3, 2023

Tetzaveh - shabbat Zachor (5783)

 פרשת תצוה – שבת זכור:

בשבת שלפני פורים אנו קוראים בבית הכנסת את הציווי בדבר מחיית זכר עמלק: "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם... תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא תִּשְׁכָּח" (דב' כ"ה, י"ז-י"ט). עמלק היה אחד מצאצאיו של עשיו (הנקרא גם 'אדום'), והמן האגגי היה אחד מצאצאי עמלק. מחיית זכר עמלק באה לידי ביטוי בימינו גם בהרעשה הסמלית בעת הזכרת שמו של המן בזמן קריאת המגילה. 

בגמרא (מגילה ו', ע"ב) נאמר: "אמר יעקב לפני הקב"ה, 'רבונו של עולם, אל תתן לעשו הרשע תאוות לבו, זממו אל תפק' - זו גרממיא של אדום, שאלמלי הן יוצאין, מחריבין כל העולם כולו". אמר היעב"ץ (ר' יעקב עמדין): "גרממיא – כמדומה רצונו לומר גרמניא, היא אשכנז שלנו". הגמרא מדברת על אומה בשם 'גרממיא', צאצאי אדום/עשיו, שאילו רק יופק זממם, יחריבו את העולם כולו. הדבר נכתב מאות רבות של שנים לפני מלחמת העולם השנייה והשואה הנוראה. גם פרשנותו של היעב"ץ לגמרא זו נכתבה כמאתיים שנה לפני המאורעות הללו, ומפליא כוח הנבואה של הטקסטים הקדושים הללו. 

"כי יד על כס י-ה, מלחמה לה' בעמלק מדור דור" (שמות י"ז, ט"ז): על הרצף שבין אמונה וחוסר אמונה, ישראל מסמלת את צד האמונה, את ההישענות על ה' והכרה בכוחו, את חשיבות החסד והנתינה, בעוד שעמלק מסמל את צד חוסר האמונה, את הישענות האדם על כוחו ועוצם ידו, את הישרדות החזק. המלחמה בין שני כוחות אלה באה להכריע בשאלת האמונה בעולם: האם קיים בורא לעולם, או לא? האם האדם הוא ריבון על העולם, או שיש ריבונו של עולם? ואיזה סוג של קיום אנושי וחברה על האדם להקים? המלחמה של שני כוחות אלה עדיין בעיצומה. בתור עם שנבחר לייצג את צד האמונה בעולם, תפקידנו למחות את זכר עמלק - על ידי חיזוק האמונה בא-ל האחד, הליכה בדרכיו (נתינה וחסד, קיום המצוות) ומילוי שליחותנו בעולם – השליחות להוות עדות לכך שיש בורא לעולם.


שבת שלום 🌷


Friday, February 24, 2023

Terumah 5783

*פרשת תרומה*:

 

פרשת השבוע, פרשת תרומה, עוסקת בהוראות שה' נותן למשה לבניית המשכן. יתר הפרשות עד סוף ספר שמות יעסקו בבניין המשכן, על כל הפרטים הטכניים המדוקדקים הכרוכים בכך. מפליא הדבר שהתורה, שבה כל מילה, כל אות וכל תג מדודים ומחושבים, מקדישה "שטח נדל"ן" כה נרחב לעיסוק בפרטים טכניים. אין זאת, אלא כי טמון פה סוד עמוק.

 

הרמב"ן (ר' משה בן נחמן) אומר כי המשכן הוא המשכו של מעמד הר סיני: ה' נועד עם משה בהר סיני, ומעתה ימשיך להיוועד עמו במשכן; הענן כיסה את הר סיני, ולאחר מכן כיסה את המשכן; האש במעמד הר סיני מסומלת בצבע האש (הזהב) של הכרובים במשכן, ועוד. כפי שההתגלות במעמד הר סיני היתה חיבור בין המציאות הרוחנית לבין המציאות הגשמית, כך המשכן מסמל את החיבור הזה בהמשך דרכם של ב"י במדבר.

 

אפשר לומר שגם האדם הוא משכן, המחבר בין מציאות רוחנית (הנשמה) למציאות הגשמית (הגוף). "וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם". היינו מצפים שהפסוק יאמר "ועשו לי משכן, ושכנתי בתוכו", אך מקום שכינת ה' היא "בתוכם". כלומר: בני האדם עשויים להוות משכן שבתוכו יכול ה' לשכון. המסר פה ברור – ה', שהוא המציאות הרוחנית המוחלטת, לא צריך בית גשמי לשכון בתוכו. "מֵאֵ֤ת כׇּל־אִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדְּבֶ֣נּוּ לִבּ֔וֹ תִּקְח֖וּ אֶת־תְּרוּמָתִֽי". כשבני ישראל יביאו מנדבת לבם את כספם, זהבם ואבניהם היקרות כדי לבנות "בית התוועדות" עם ה', הם עצמם יהפכו להיות מעין משכן, וה' ישכון *בתוכם*. שכינת ה' בתוכנו תיתכן רק באמצעות נתינה, ולא נתינה מן הסוג המאולץ והכפוי, אלא נתינה של המובחר ביותר מנדבת הלב, מרצון טוב הנובע מעומק הלב. עם ישראל מצטיין במידת החסד והנתינה, ובמדינת ישראל יש גמ"חים ועמותות-חסד לאלפים ולרבבות. ככל שנתמיד ונרבה בעשיה התנדבותית בונה וחיובית, כך נהפוך להיות אנו-עצמנו, כיחידים וכעם, משכן לשכינת ה'.  

שבת שלום 🌷 

Friday, February 17, 2023

Mishpatim (5783)

 פרשת משפטים:

פרשת השבוע, פרשת משפטים, פורטת את התורה לדינים מפורטים.  בתוך כל הדינים הניתנים לעם ישראל, מופיע אזכור של מלאך ה', שאמור לשמור על עם ישראל בדרכו במדבר ולהביאו אל ארץ ישראל: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ; וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי". המילה "מלאך" מופיעה בתורה ובספרי הנ"ך בהקשרים שונים, אך נראה כי תמיד במשמעות של "שליח". אומר המלבי"ם (הרב מאיר לייבוש בן יחיאל מיכל) כי כל גורמי הטבע והכוחות בעולם (חי, צומח ומדבר) הם שליחים ביד ה', לעשות את רצונו. אם לתרגם זאת לזמננו, גם חתול שחוצה את הכביש ומעכב אותנו בנהיגה עשוי להיות שליח להציל אותנו מתאונה, שהייתה מתרחשת לולא העיכוב הזה. ישנם מלאכים עם כוח לפעול בתוך חוקי הטבע ובמסגרתם, ומלאכים שלהם ניתן הכוח לפרוץ את חוקי הטבע ולפעול מעליהם. 

הרבה שלוחים למקום, וגם אנו, בחיינו, מהווים שלוחים ביד ה' למלא את רצונו עבור בריותיו. אין מקריות בעולם, וכל דבר שאנו עושים וחווים נעשה בהשגחה והנו בר-משמעות הן ברמת הפרט והן ברמת החברה. ההשפעה שלנו היא כמו אדוות במים – פעולה נקודתית קטנה, שההשפעה שלה הולכת ומתפשטת בעולם ומשפיעה על מעגלים הולכים ומתרחבים. אמר רבי ישמעאל: "זכות מגלגלים על ידי זכאי", כלומר: דברים טובים מגיעים לבריות על ידי אנשים טובים. כדי שנהיה זכאים, ונוכל להוות צינורות להשפעת טוב על הסביבה ועל העולם, עלינו להנהיג את עצמנו בדרכים טובות וישרות. הדינים המופיעים בפרשה זו נועדו להוליך אותנו בדרך טובה וישרה ולהכשיר אותנו למלאכת השליחות מדי יום, כל חיינו. שנזכה! 

שבת שלום 🌷




Friday, February 10, 2023

Yitro (5783)

 Still having a cold... So happy shabbat is near!


פרשת יתרו:


השבת נשמע בבית הכנסת את קריאת עשרת הדברות, המופיעות בפרשת השבוע, פרשת יתרו. בפרשה זו ניתנת התורה, מסמך ששינה את חיי האנושות כולה, יהודים ולא-יהודים כאחד. חז"ל מתייחסים לעשרת הדברות כעשר קטגוריות כלליות של מצוות. את יתר 603 המצוות הם רואים כהיפרטות של אותן עשר קטגוריות. 

מצוות התורה וחוקיה הפכו להיות הבסיס למערכת המשפטית של רבות מאומות העולם, כולל המפותחות ביותר מביניהן, ועשרת הדיברות שלנו אף הוצבו בכניסה לבניין בית-המשפט העליון של ארה"ב. עד קבלת התורה היו כל עמי העולם עובדי-אלילים. עם פיזורם של היהודים בין אומות העולם, אותן אומות שאליהם הגיעו ריכוזים משמעותיים של יהודים זנחו את עבודת האלילים ואימצו אמונה מונותאיסטית (נצרות או איסלם). מפליא לראות שהיום, באותן אומות שאליהן לא הגיעו בזמנו ריכוזים גדולים של יהודים, קיימים מנהגים פגאניים עד היום (תייר שיבקר במקומות כמו הונג-קונג או סינגפור, לדוגמה, יופתע לראות אנשים מתקדמים, אינטליגנטיים ומתוחכמים, משתחווים לפסילים ומנשקים צלמיות עץ קטנות, שהם מאמינים כי הן אלוהויות).

בתורה ניתנה לנו מצוות השבת, מצווה דתית וחברתית מן המעלה הראשונה שהיוותה מהפכה של ממש. יום אחד בשבוע, המוקדש למנוחה – לכל שכבות האוכלוסיה, ואף לבעלי החיים המשמשים לעבודה במשק. רעיון זה התפשט גם אל האמונות המונותיאיסטיות שצמחו בהשפעת היהדות, והללו הביאו את הבשורה לכל קצווי תבל, ואף לאזורים הנידחים ביותר על פני כדור הארץ. הודות לשבת שלנו, כיום מונהג יום מנוחה שבועי בכל העולם. אפשר לומר, שבכך שאנו חיים ומשמרים את התורה וחוקיה, אנו ממלאים את שליחותנו ומהווים, הלכה למעשה, אור לגויים. 


שבת שלום 💐






Saturday, February 4, 2023

Beshalach (5783)

 I'm having a cold... 


פרשת בשלח:


בפרשתנו יוצאים בני ישראל ממצרים ומתחילים לצעוד במדבר. כששומע פרעה כי ברחו ממנו עבדיו, נוקף אותו לבו והוא מתחרט ששילח אותם לחופשי. בחיל כבד הוא רודף אחריהם ומבקש למנוע מהם את היציאה לחופשי. העם חווה חרדה גדולה, אך ה' מרגיע אותם: "התייצבו וראו את ישועת ה', אשר יעשה לכם היום, כי אשר ראיתם את מצרים היום - לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם. ה' יילחם לכם ואתם תחרישון". את ההמשך אנו יודעים - בני ישראל עוברים בתוך הים ביבשה, והמצרים טובעים, "לא נשאר בהם עד אחד". 


אומר הר"ן (הרב ניסים) דבר מרתק: "מדרכי ה' יתברך הוא להביא עצות מרחוק... ה' יתברך כיוון ורצה לדון כל המצריים בדבר אשר זדו על ישראל... ורצה להביאם בעניין שהם בעצמם, בבחירתם, ייכנסו במים וימותו שמה". 


פוקח את עינינו הר"ן לדבר מופלא ומצביע על הקשר בין פשעי מצרים בתחילת דרכם לבין הגורל שפקד אותם בסופה: המצרים דנו את הזכרים מבין ילדי ישראל למיתה במים (ביאור), וה' גלגל את המאורעות כך שלבסוף הזכרים מבין ילדיהם עצמם (פרעה וחייליו) ימותו במים (בים סוף). 


החיים הם גלגל. מה שאדם עושה, בסופו של דבר חוזר אליו, לאחר פיתולים רבים ואף שנים רבות, כך שאין אנו רואים תמיד את הקשר בין תחילת המעשה לסופו, אך תמיד: "סוף מעשה - במחשבה תחילה". זה נעשה בדרכיו המופלאות של ה', בצורה שלרוב נעלמת מן העין. אנו רואים ושומעים על תהליכים שקורים כיום בעולם, שינויים שקורים לנגד עינינו. השינויים קורים בקצב אטי, ואנו לא חושבים על היד המכוונת אותם ועל הכיוון שאליו הדברים הולכים, אבל גם בעידן המודרני, "ה' מביא עצות מרחוק"... 


שנשכיל לכלכל את צעדינו ובחירותינו בתבונה ובחכמה, כך שגם כשהגלגל יסתובב, נזכה להיות בצד הנכון שלו.


Saturday, January 28, 2023

BO (5783)

This Shabbat night, as I was preparing to go to bed, I heard lots of ambulance sirens, one after the other, for a long time, coming from not too far from here. I realized immediately that something happened, that the children of Yishma'el again did something against the children of Yisrael. When shabbat was over, I learned the bitter truth. They killed 7 innocent congregants, who were praying in a synagogue. 

Genesis 16: 12...  let the verse speak for itself. 


פרשת בא:

פרשת השבוע היא פרשת בא. "בעל הטורים" (הרב יעקב בן אשר) מפנה את תשומת לבנו לעובדה ששם הפרשה, "בא", עולה בגמטריה 3, וכי ברמת הרמז, הדבר מצביע על העובדה כי פרשה זו מתארת את שלוש המכות האחרונות הניתכות על מצרים, ארבה, חושך, בכורות.

בפרשתנו, ה' אומר למשה: "בֹּ֖א אֶל־פַּרְעֹ֑ה כִּֽי־אֲנִ֞י הִכְבַּ֤דְתִּי אֶת־לִבּוֹ֙... לְמַ֗עַן שִׁתִ֛י אֹֽתֹתַ֥י אֵ֖לֶּה בְּקִרְבּֽוֹ". נשאלת השאלה – אם ה' הוא המכביד את לב פרעה, למה הוא מעניש אותו על כך? איפה הבחירה החופשית ועקרון הצדק שעליהם מושתתת האמונה היהודית?

אומר הרמב"ן כי לכתחילה פרעה היה חייב, מכיוון שעינה את עם ישראל שלא לצורך, מרצונו החופשי. נוסף על כך, בתחילה, בחמש מתוך עשר המכות, פרעה היה זה שהכביד את לבו בעצמו, כלומר – השתמש בבחירתו החופשית כדי להכביד את לבו. רק לאחר מכן ה' התחיל להכביד את לבו. על כך אומרת הגמרא במסכת מכות: " בדרך שאדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו". וכן נאמר בנביא: "מֵרְשָׁעִ֖ים יֵ֣צֵא רֶ֑שַׁע" (שמואל א', כד, יד). לאחר שפרעה הראה מי הוא, מהן דרכיו ומהי בחירתו החופשית, ה' הוליך אותו בדרך הזו גם כשהמחיר על כך הפך כבד, והשתמש בו להוכיח את נפלאותיו.

את העקרון הזה אנו יכולים לזהות גם בחיינו: בתחילה, יש לנו בחירה חופשית ודרגות חופש רבות לבחור את דרכינו. אך מרגע שהתחלנו לבחור, דרגות החופש מצטמצמות, וקשה יותר לבחור דרך אחרת, לבחור בשינוי. אפשר לראות זאת כשאנשים מתחילים לעשן – בהתחלה הם עושים זאת מבחירה חופשית, אך ככל שהם מתמידים בכך, נראה כי הדבר כופה את עצמו עליהם ונותרות להן דרגות חופש מעטות בלבד להפסיק לעשן. כך גם בכל היבט אחר של חיינו – הבחירות שלנו מעצבות אותנו, את חיינו ואת בחירותינו העתידיות. שנזכה לבחור נכון ולנצל את בחירתנו החופשית כדי להיטיב ולא להרע.

Friday, January 20, 2023

VaEra (5783)

 פרשת וארא:

בפרשתנו מתחיל תהליך של גאולת עם ישראל הנתון במיצר תחת מצרים, אולם כבר עם הצעד הראשון הנעשה לקראת הגאולה (פנייתם של משה ואהרון אל פרעה), מידרדר המצב ומגיע לשפל חסר תקדים: כעת, במקום לעסוק בבניה בלבד, על העם לקושש את התבן הדרוש ליצירת הלבנים, בעוד שמכסת העבודה שלהם נותרת בעינה. התעמרויות מסוג זה בוואריאציות שונות מוכרות לנו גם מתקופות חשוכות בהיסטוריה המאוחרת יותר של עם ישראל. אולם גם בגלות מצרים, כן כבאירופה של המאה החולפת, נראה כי התגברות הרע היא אות מבשר לדעיכתו הממשמשת ובאה ולפינוי מקומו לטוב הנולד אחריו. 

 

אומר ה"כלי יקר" (הרב שלמה אפרים מלונטשיץ), "מה שהרע פרעה לישראל עכשיו יותר ממה שעשה לשעבר זה מופת חותך שקרב קצו", ומוסיף: "בכל יום סמוך לעלות השחר, החושך מחשיך ביותר מן חשכת הלילה, ואח"כ אור השחר בוקע ועולה". כך, בכל היבט של החיים ושל המציאות, הן בחיינו האישיים והן בתהליכים בקנה מידה לאומי ועף עולמי, כל דבר העומד להתבטל מן העולם עולה וגובר עד מאד רגע לפני כניעתו. תבוסת הרע מפנה מקום לטוב ומלמדת אותנו לשאת עיניים בתקווה גם כשנראה כי אין קרן אור אחת לרפואה. כך היה במצרים, יציאה מגלות לגאולה, וכך גם בימינו אנו ובהיסטוריה הקרובה של עמנו. על כך אמר הנביא ישעיהו: לְעֵ֥ת עֶ֨רֶב֙ - וְהִנֵּ֣ה בַלָּהָ֔ה, בְּטֶ֥רֶם בֹּ֖קֶר – אֵינֶ֑נּוּ" (ישעיהו י"ז, י"ד), ונראה כי צדק מי ששורר, "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר". 

Tuesday, January 17, 2023

Shmot 5783 (short)

 Last Friday I posted this in Hebrew in a small WhatsApp group. I'm posting it here, as is. If you don't speak Hebrew, you can use Google Translate to translate it. This is about last week's Torah Portion (that of Shemot):


פרשת שמות:


בפרשתנו עולה משה לראשונה אל במת ההיסטוריה. פרעה, מתוך נסיון להכניע את עם ישראל המתרבה ופורץ, גוזר להרוג את הבנים הנולדים, אך אינו יודע כי בעצם פעולתו זו הוא מכין במו ידיו את הקרקע לגאולת ישראל ולהרס ארצו, מצרים. כפי שה' סובב את הדברים, גואל ישראל נמשה מן היאור על ידי בתו של פרעה עצמו, וגדל בארמונו! גדילתו של משה בארמון המלך מכשירה אותו לעמוד כמנהיג מול פרעה בעתיד ולדרוש בעוז, 'שלח את עמי', שליחות שברוב ענוותנותו היה מתקשה לבצע אילו היה גדל בסביבה שאינה ארמון המלך. לולא גזרתו של פרעה על הבנים, משה היה גדל ככל הילדים אצל הוריו, ולא היה מקבל את ההכשרה הנדרשת לתפקידו כמושיען של ישראל. 


ה' מקדים רפואה למכה, ולעתים קרובות בחיים הפתרון טמון בבעיה עצמה ומגיע מתוכה. "משיח יושב בשערי רומי", אמרו חז"ל – ופירשו: הישועה תגיע מתוך הבעיה עצמה. בתוך כל בעיה, טמונים הזרעים לפתרונה. 'ועת צרה היא לישראל וממנה יוושע' (ירמיהו ל ז) – דווקא מתוך הצרה עצמה, פעמים רבות מגיעה הישועה. שנזכה לראות את מאורעות החיים באור זה של אמונה ולמצוא את גורם הישועה גם במעמקי הצרה.

Thursday, December 22, 2022

Thoughts inspired by an American idol

Today I had an online meeting with an Australian client of the company I work for. As I was helping them online, I heard in the background of their home familiar sounds of music. It was the soundtrack of a movie I used to love as a young girl. The title of the movie is horrible, so I won't even write it here, but the movie itself used to be a cult movie for teenage girls back then. The star of the movie is actor Patrick Swayze and his co-star is Jennifer Gray. In the movie he is a dance instructor in a summer vacation resort. Hearing the sounds of the songs from the soundtrack of this film made me nostalgic. I then replayed it on youtube and researched Patrick on google. I remember his awful end as he was fighting pancreatic cancer in his later years. A few thoughts and insights came into my mind as a result.  

First, our bodies are just vessels. They allow us to work in this world, to influence others, to do good. Superstars like Patrick Swayze and his likes reach fame, because through fame they can affect and influence others on vast scales. The only question remains - would they use this for good or for bad, will they be soldiers in G-d's army, or join the ranks of those who think they can do without Him. Patrick Swayze used to be one of the most beautiful looking people on this planet. He looked like a Greek god of some sort. Still, he had this air about him that he didn't take his beauty too seriously. At a very young age he married his sweetheart and they were married for decades until his death. Others in his position tend to go out with a different model every day of their lives until they reach old age. He didn't. He stayed married to his sweetheart and didn't date other women. I saw interviews with him. Gorgeous as he was, physically, he was a very simple man inside, not a super-intellectual, not a super-spiritual person. Just a sweet, simple man with good intentions. He tried to fight cancer through the regular means - chemotherapy and the like, and I think it was this treatment that killed him faster than the cancer would have. He died relatively young, and his last year/s of his life taught the world that this body of ours is so temporary, and beauty tends to fade even for the most beautiful people on this earth. What matters is the personality, the mind, and the good deeds that the person has done in his life. In his last year of life he looked like a pale shadow of himself - but he himself remained who he was even when he looked so different, and his spouse was helping him until he took his last breath. She loved him not for his beauty, but for who he was, for his soul. 

 

    
 

Second, most people do not stay faithful to a dead spouse. I read a bit about his spouse, and found out that she remarried. It was a shock to me. How could she marry anyone else after sharing such a strong love with him? How can the heart do it? To me, it was as if she betrayed him, it came to me like a punch in the stomach. I don't say it's immoral to remarry, of course that's absolutely not true. I just wonder how she found room in her heart to love somebody else. If you truly love someone, you can't marry someone else, no matter how many years have passed since they left you. I know people who feel the same way like me about this - who have stayed faithful to someone they loved even decades after their loved one was gone, or gone from their lives. 

Third, with all the money and fame that he had, he was an avid searcher for a spiritual connection. He was not religious, but he was looking for G-d in his own way. It just means that all the transient, physical aspects of this world that everybody is craving so much - are really not enough to fill the cravings of the soul. In the scroll of Ecclesiastes, King Solomon (Kohelet) said - I have had it all, all the luxuries of this life, but it is all Havel Havalim. It is worth nothing and it fades away like vapor. The word Hevel means nonsense, something inconsequential. But it also means the vapors that come out of our mouths when we breathe or speak on a very cold day. It seems tangible for a fleeting moment, but then it is gone. So are all the physical aspects of this world, of this life. The only thing worth investing our time and energy in are things that nourish our souls. I feel like G-d used him as an example, to teach these truths. His disease was not necessarily a punishment for him. Instead, it was just a lesson to the world. He had to be famous and gorgeous so that everybody would know that the body is just a body. It is Hevel. And so are all the other physical things in this world. 

Thank you, Patrick Swayze, for these lessons, may your soul rest in peace.

Tuesday, November 29, 2022

Genesis 1

Verse 1: In the beginning God created the heaven and the earth. 

The Torah can be read on four different levels of meanings, known as PARDES (PRDS).for short. The first level is the surface level, Pshat. The second level is the Remez, hint, or the symbolic level of meaning. The third level is Drash, which is yet deeper, and the last layer is that of Sod (secret), which is the level of Kabbalah, Jewish mysticism, the deepest and most fascinating layer of all. 

If you look at the text in Hebrew, you will notice that the first letter of the Torah is Bet (ב), which is the second letter of the Hebrew alphabet. Moreover, it is not a usual Bet. It is significantly larger than the other letters in the text. This is not something we normally do in Hebrew (unlike European languages, in which it is common). This is therefore a hint. It hints at a special meaning. Our sages say that Bet is a hint for blessing, for abundance. The world was created with a blessing, with the intention to bless it. The purpose of creation was to bestow abundant kindness on the creatures of this world. 

Heaven is the spiritual realm - the angels, the souls - that is, heaven and all its hosts. Earth is the material world: dry land, the sea, flora and fauna, animals, and... man. Man is a composite of the two realms. His body is from the earth, but his soul is from the realm of heaven. He is the only creature in all of creation that has this duality. He is also the only creature on earth that has a choice - the choice between the desires of his body and the desires of his soul. Who will rule over whom? Who will prevail? The answer to this question will determine the sum-total of the person at the end of his life, and the meaning and worth of every day of his life. 

Man was created in G-d's image. Unlike any of the other creatures, man can think abstractly, can speak and convey complex ideas, can appreciate beauty, produce and understand humor, produce art and enjoy it. Man can plan ahead and create worlds. If we look at the world around us, everything we see - the houses, the cars, planes, computers, industry - attests to the superiority of the human race over other creatures with which the world abounds. Humans are partners with G-d in creating and recreating this world, in changing it, developing it, and... perhaps in destroying it. Human intelligence is part of the 'Heavens' part of man. If it serves lofty ideas and values, it can life man and humankind up and transform the world. However, if this intelligence is in the service of the 'Earth' component in man, disaster may ensue, as it has so many times in history. Wars - between nations or between individuals - are the result of envy, greed, selfishness, egoism, all the lower forces in man. Charity and kindness are the opposite - they are the result of the most sublime parts in the human soul. 

Verse 2: Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters.

From this verse we learn that when G-d created Heaven and Earth, He also created water. Water was not created as a separate creation, but was created at the same time as Heaven and Earth, as part of them. Later we will see that this water will be split between the upper water and the lower water. For now we should say that water is an element that is essential for existence. There is no life without it. Water is an allegory, a symbol for the Torah. Just as water hydrates the body and keeps it alive, so does the Torah, the teachings of G-d nourish the soul and keeps it alive, really alive. When you start learning Torah, you feel this thirst, this desire to 'drink' more and more of its wisdom, purity and divinity. It revives the soul. Our sages say that G-d looked at the Torah and created the world. That is, the Torah preceded the creation of the world. This may sound strange at first glance, but when you learn the Torah more and more deeply, you realize that it is a code. It has its surface level, but it also has deeper, encoded levels. Every word has its surface meaning, but it has deeper meanings as well. And just like programmers write code, which later becomes a new creation, a new software, so was the Torah for G-d: a code that was later transformed into the world we know. At that time there was darkness. Darkness is the absence of light, it is not an entity in its own self, just the absence of its opposite. The root letters of the word darkness in Hebrew (חשך) also mean to withhold, to deprive (normally written חסך). Here the Torah does not talk about physical darkness, but spiritual one. How do we know this? The answer is in the next verse. 

Verse 3: And God said: 'Let there be light.' And there was light.

Please notice that Light was created in the first day of creation, whereas the sun, the moon and the other stars were created only in the fourth day. This means that the source of this light was not physical. Many people who have experienced near-death-experiences (NDE) describe this experience and say that their soul was traveling in a dark tunnel, at the end of which there was an exquisite, pure light which was their destination. They wanted to merge with the light and when in its presence, they felt immense love and compassion, like none they have ever known before. Because of this, many of them do not want to return to their bodies in this world. They want to leave behind everything they held dear in the physical world and stay with the Light. The light is the light of G-d, reserved for those who did good in His sight. This light permeates the physical creation as well, as G-d's bounty, kindness and graces are all around us at all times, but most people are blind to it and are not appreciative. Jews say a blessing and thank G-d for everything we enjoy in this world. There is a blessing over food, a blessing over some bodily functions, a blessing when we see lightning and hear thunders, a blessing when we see beautiful mountains and lakes, a blessing when we see a beloved person whom we haven't seen in a long time, a blessing when we see beautiful people and even a blessing when we see kings and heads of states. We bless the name of Hashem numerous times during each day, and this way we stay connected with Him through our physical lives in this world. It is very symbolic that our first action every morning is to say Modeh Ani (I thank You). We are aware of the light and are grateful for it. 

Verse 4: And God saw the light, that it was good; and God divided the light from the darkness.

When an embryo forms, all of its initial cells are the same. They are stem cells from which later the body forms. Some stem cells become neurons, other stem cells become liver cells, and still others become skin and hair cells. At the end of this division process, we get an organism with many different cells, tissues, organs and systems that work together in perfect harmony to support the life of the person. The act of creation is an act of separation and division. In the beginning, there was no division, it was all an unformed mesh. But just like a tiny embryo, the world starts developing when G-d separates its different elements. On the surface level, we may think it is redundant to say that G-d separated the light from darkness. After all, darkness is the absence of light, so it is already separated from it! However, on a deeper level, things may make more sense. There is good and bad in this world. G-d created both. But the two should be separated, so the bad does not affect the good and spoils it, and so that the good doesn't give the bad a non-deserved "kosher stamp" just by being there. A clear division should be between what is good and what is bad, what is right and what is wrong, what is for G-d and what is against G-d. In each of the days of our lives we have these struggles and fights to choose good over bad, to immerse ourselves in the good and to distance ourselves from the bad. When good and bad are mixed, it is good for the bad, and it is bad for the good. Separation of darkness and light should therefore be in place, and this is what G-d is doing already in the first day. 

Verse 5: And God called the light Day, and the darkness He called Night. And there was evening and there was morning, one day. 

Please visit this post again - I will continue writing here later... It is getting late.

Friday, August 26, 2022

A wonderful new door - opens...!

First, before I explain the meaning of this title, I have to say that the summer time is great for me. I don't like the heat, but in Jerusalem there is very little humidity, so the heat doesn't bother me as much. I try to protect my skin by applying sunscreen and wearing a hat, and the rest of it is fine. So why is the summer so good for me? because I can sit and work on my research quietly, in my favorite place at the Mt. Scopus library. I found a spot there that is so wonderful, and I sit there quietly and focus on my work. And why does it matter if it is summer or another season? Because in the summer, most students are not there, so I can work peacefully and quietly and my favorite place is free, not taken by others. There are still many other people studying there, but it is quieter and more pleasant. It is just great! I so love this place! 

There is something mysterious and so special about this campus, about the air, the light, the beauty of the outdoor corners there - you can feel Jerusalem there in such a pronounced way. I don't know what's the secret of this place. I wonder, is anyone really holy buried there? I don't know. I once took a tour on Mt. Scopus, and the guide said that the whole mountain used to be a burial place, so who knows, perhaps there are some really righteous people buried there... One thing I do know: that Nikanor is buried there. The Talmud tells us that Nikanor donated doors of gold to the holy temple. His grave is still there, in the small botanical garden at the campus. Could it be the reason for this magical atmosphere? I also wonder where the doors are...! I think the Romans must have taken these doors back with them to Rome when they destroyed the Temple. Anyway, two days ago I went to the campus to work, and unfortunately, found that the library was closed. It made me so sad. The university is on a break, until Sept. 4th, so it means that I'll have to either work from home or find another place. Well, if this is what Hashem wants, this is what I'll do.

And now to the new door. Wednesday night, as I was coming back home, I prayed to Hashem that He would help me open my channels to receive everything that He wants to give me, because often I feel that I'm closing my channels (because I sometimes feel unworthy of His abundance or fear that it is not nice to ask for things that I want and need - even though the Torah encourages us to do just that and as much as possible). I prayed that He would just help me open my channels, so that things that He wants to give me will not be "spilled" out, but rather, that I would be able to receive them. I was praying silently, as I was walking on the street, just speaking to Him from my heart, not moving my lips. And then, a few minutes later, I received a phone call...

It was at 8:04 pm at night. A lady who is in charge of lecturers and speakers in an old-people's home called me. I sometimes give lectures there to the old people about Japan, about neuroscience, etc. I like giving talks and it helps me pay some of the rent. The talks I give are just once in a while, not often. I thought to myself that I wish it would have been on a regular, weekly basis. But - I couldn't imagine myself preparing a new lecture and a new PowerPoint presentation every week about these topics - it takes so much time to do it, and I don't think that it would be nice for me or for the audience to keep discussing these same topics again and again every week. This is why it had to stay just once in a while and not regularly. But - God's thoughts are bigger than mine. He has ideas that I couldn't come up with myself. 

And so, the lady called me that night and asked me... if I could give a weekly class about the Bible to a group of English speaking ladies... Wow... now, this has taken me by surprise. At first I didn't know what to say. I've never thought of myself as a teacher of Bible. I live the Bible, and I write this blog, and I talk about faith and biblical topics with friends. I once even gave a talk about Judaism and Ecology in an ecumenical forum in the USA and some lectures about the prophecies to Norwegian groups, but I've never done a regular class about Biblical topics. I shared all of these feelings and thoughts with her, but she was not bothered by it, it seemed as if she believed in me more than I believed in my self. I asked her to stay with me on the line while I try to ponder this and make a decision. And then I decided to say YES, despite the fears and apprehensions. Once I said yes, it all became easy and clear to me - I knew exactly what I was going to do. I told her that it won't be simply 'Bible' studies, but it would be the weekly Torah portion, supplemented with parts of the Prophets and Scripture. She asked me if I can start the next day, Thursday... and again - despite the fears, I said yes. 

I am very pleased with myself for saying yes, twice! The interesting thing is that I've wanted to give a class about the weekly Torah portion for a while now, but the community I live in is very religious - they don't need me necessarily to do that, they have their own Rabbis and Rebbetzins who do it for them, so I didn't ponder it any further. I was thinking of starting a Torah class on Zoom for friends who don't live here, but I was so busy, I didn't give it the time it deserves. But Hashem knows better. He just gave me this chance - and this in fact forced me to get down to it and start doing it! And He also provided the audience! 

So, yesterday was my first formal Torah class. I was given a room with a long, rectangular table for the ladies to sit around. I prayed a lot before it, that it should be uplifting and inspiring and interesting for the ladies, and Hashem made it so! It was so enjoyable for all of us, and at the end, the ladies compared me to a Rabbi who goes there and teaches Torah on Shabbat, and without them saying anything non-positive about him, it was obvious that the comparison was in my favor. I was elated!! Now I know that I want to give such classes as much as possible, and talk much less about the secular topics that I used to give lectures on.

So, a new chapter has just started in my life, and I feel that this is the real thing! Preparing for this class is also very enjoyable and I learn a lot in the process. I am so grateful and thankful! 

Shabbat shalom!